מיסוי נכסים דיגיטליים נכסים דיגיטלים בקריפטוגרפיה I.C.O – עמדת רשות המסים

נכסים קריפטוגרפיים ויציבות פיננסית – בנק ישראל – דוברות והסברה כללית – 7 בפברואר 2022

  • השוק העולמי של נכסי הקריפטו המשיך לגדול בשנת 2021, וקצב גידולו אף הואץ, אך הוא עדיין קטן ביחס למערכת הפיננסית הגלובלית.
  • הגידול המהיר של שוק הנכסים הקריפטוגרפיים מתבטא בהרחבת מגוון השירותים הפיננסיים וסוגי הנכסים, בהם גם נכסים קריפטוגרפיים גלובליים יציבים, המאפשרים ביצוע מהיר ויעיל של עסקאות פיננסיות.
  • פלטפורמות למסחר בנכסי קריפטו טרם השתלבו במערכת הפיננסית המסורתית בישראל; חשיפתם הישירה של המוסדות הפיננסיים בישראל לשוק זה מוגבלת מאוד, ועל פי סקרים שונים ניתן להעריך כי היקף המסחר בנכסים אלו אינו משמעותי בהשוואה בין-לאומית.​
"למרות חוסר הוודאות הפריצות לחשבונות והתנודתיות החזקה (כפי שהתבטא למשל בירידה של 40% במאי האחרון) ממשיך הביטקוין להתפשט בעולם, ולעורר התעניינות משקיעים וחברות פינטק."
"בקרב החברות הפיננסיות הלא בנקאיות (בעיקר קרנות הגידור) קצב גידולה של החשיפה מהיר יותר…גם החשיפה העקיפה של המערכת הבנקאים לנסכים קריפטוגרפים גדלה"
" השלכה אפשרית ארוכת טווח על היציבות היא פגיעה במערכת הבנקאות המסורתית"
"כאשר נכנסים תחת אור השמש התעשייה יכולה לנהל סיכונים וזה יגביר פעילות. התעשייה רוצה להיות לגיטימית ולפעול נכון ולהפסיק להיות "מחוץ לגדר" דבר שמונה מהשחקנים הפיננסיים הקלאסיים להירתע מאינטרקציה בגלל הסיכון הפיננסי למוניטין שלהם שכרוך בפעילות הזאת".

 

"הביטקוין (Bitcoin) הוא סוג של נכס דיגיטאלי בעל ערך, הנכלל בקבוצה המכונה "מטבעות וירטואליים" ומשמש בהסכמת קהילת המשתמשים בו כאמצעי תשלום עבור סחורות או שירותים, להמרה למטבעות אחרים ואף לצורך השקעה. יחידה דיגיטלית זו היא יוזמה פרטית המונפקת על ידי מערכת מחשבים מבוזרת שאינה נמצאת בשליטת גורם מרכזי או רשמי; וזאת בשונה ממטבע "רגיל", שלגביו נקבע כי הוא אמצעי תשלום שלא ניתן לסרב לקבלו על פי דין (הילך חוקי). העברת ביטקוין בין משתמשים נעשית במישרין מבלי שנדרש גורם מתווך, כדוגמת מוסד פיננסי, שיבצע את העסקה." החלטה בתיק ע"א 6389/17 ביטס אוף גולד בע"מ נגד בנק לאומי לישראל בע"מ מיום 18/2/18.

עמדת מס הכנסה מספר 2017/32 – מיסוי "מטבעות וירטואליים"
הגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה כוללת כל רכוש, בין אם מדובר בנכס מוחשי ובין אם מדובר בנכס לא מוחשי. "מטבע וירטואלי" (כדוגמת ביטקוין, אתריום וכיוצא באלו), הקרוי גם "אמצעי תשלום מבוזר", הינו רכושו של האדם המחזיק בו, ומשכך הוא נכלל בהגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודה. בהתאם לכך, מכירת "מטבע וירטואלי" מהווה אירוע מס החייב במס על פי הוראות חלק ה' לפקודת מס הכנסה (רווח הון). אם פעילות מכירת "מטבעות וירטואליים" מגיעה לכדי "עסק", הרי שההכנסות ממכירת "המטבעות הווירטואליים" חייבות במס מכוח חלק ב' לפקודה.
בנוסף, "מטבע וירטואלי" אינו מהווה מטבע או מטבע חוץ כהגדרתם בחוק בנק ישראל, התשמ"ה-1985 . בהתאם לכך, ולמען הסר ספק, ההפרש בין התמורה במכירה לבין עלות הרכישה לא יחשב כהפרשי הצמדה ו/או כהפרשי שער.

נקיטת עמדה חייבת בדיווח 

131ה. (א) בסעיף זה –
          "יתרון מס" – לרבות כל אחד מאלה:
(1)   הנחה או הקלה מהמס, דחיית אירוע המס, הפחתה של סכום המס או של סכום מקדמה, או הימנעות ממס;
(2)   הימנעות מחובה או מהתחייבות לנכות מס במקור או הוצאות, או להתחשב בהפסד;
(3)   דחייה של מועד תשלום המס;
"עמדה חייבת בדיווח" – עמדה שמתקיימים בה כל אלה:
(1)   היא עומדת בניגוד לעמדה שפרסמה רשות המסים עד תום שנת המס שלגביה מוגש הדוח;
(2)   יתרון המס הנובע ממנה עולה על 5 מיליון שקלים חדשים באותה שנת מס או על 10 מיליון שקלים חדשים במהלך ארבע שנות מס לכל היותר.
          (ב)  (1)   עמדת רשות המסים כאמור בפסקה (1) להגדרה "עמדה חייבת בדיווח" תפורסם במקום נפרד באתר האינטרנט של רשות המסים, לאחר שניתנה ללשכת עורכי הדין, ללשכת רואי חשבון בישראל וללשכה כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005, הזדמנות סבירה לטעון את טענותיהם לגביה טרם פרסומה;
(2)   עמדת רשות המסים תנוסח בלשון ברורה ומובנת;
(3)   (א)   מספר העמדות שתפרסם רשות המסים לא יעלה על 50 בשנה; ביקשה רשות המסים לפרסם עמדות נוספות באותה שנה, יגיש שר האוצר לאישור ועדת הכספים של הכנסת את מספר העמדות הנוסף המבוקש כאמור;
(ב)   על אף האמור בפסקת משנה (א), בשנים 2016 ו-2017 רשות המסים תהיה רשאית לפרסם 100 עמדות בכל שנה.
          (ג)   אדם החייב בהגשת דוח לפי סעיפים 131 ו-166, יפרט בדוח אם נקט עמדה חייבת בדיווח, כפי שיקבע המנהל בטופס.
          (ד)  על אף האמור בסעיף קטן (ג), אדם רשאי להגיש את הטופס כאמור באותו סעיף קטן, בתוך 60 ימים ממועד הגשת הדוח, ואם עשה כן, יראו את הטופס כאילו הוגש במועד הגשת הדוח.
          (ה)  אדם שלא דיווח במועד ובאופן כאמור בסעיף קטן (ג) או (ד), יראו אותו כאילו לא הגיש את הדוח לפי סעיף 131 או 166, לפי העניין.
          (ו)   (1)   הוראות סעיף זה לא יחולו על מוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2);

(2)   הוראות סעיף זה יחולו רק על יחיד או חבר בני אדם, שהוראות פסקאות משנה (א) או (ב) להלן חלות עליו:
(א)   הכנסתו בשנת המס, למעט הכנסה כמשמעותה בסעיף 89, עולה על 3 מיליון שקלים חדשים;
(ב)   הכנסתו כמשמעותה בסעיף 89, בשנת המס, עולה על מיליון וחצי שקלים חדשים.

חוזר מס הכנסה 5/2018 מיסוי פעילות באמצעי תשלום מבוזר (המכונים מטבעות וירטואלים).

חוזר מס הכנסה 7/2018  I.C.O הנפקת אסימונים דיגיטליים למתן שירותים ו/או מוצרים בפיתוח utility token

רשות המסים פרסמה  חוזר מקצועי המסדיר ומפרטת את היבטי המיסוי בכל הנוגע לחברות אשר מגייסות כספים בדרך של I.C.O Initial Coin Offering על בסיס טכנולוגיית הבלוקצ'יין לגישתה.

בשנת 2014 פורסמה הודעה משותפת של הרגולטורים  בדבר הסיכונים האפשריים הטמונים

בחודש מרץ 2022 פורסמה עמדת רשות המסים באמצעות מכתב סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים מר רולמד עם שלם לציבור המייצגים לעמדתם מכירת NFT  מהווה אירוע שחייב במס על כל המשתמע ממנו על בסיס העקונות בחוזר מס הכנסה  5/2018 מיסוי פעילות באמצעי תשלום מבוזר (המכונים מטבעות וירטואלים).

מצאתם את התוכן שימושי ו/או מעניין. שתפו.