חובת עורך דין או רואה חשבון לזיהוי לקוח

אוגוסט 2015

 

הנדון: חובת עורך דין או רואה חשבון לזיהוי לקוח

 

נזכיר כי מיום ד' ה-2 בספטמבר 2015 ייכנס לתוקפו תיקון לחוק איסור הלבנת הון וצו[1] הקובע כי חובה על עורך דין, או, רואה חשבון שנותן, או, מתבקש לתת שירות עסקי מקצועי מטעמו (להלן- נותן שירות עסקי) לזהות לקוח, לבדוק פרטיו מול הרשימה[2], להבין את מקור הכספים או יעדם בעת מתן השירות העסקי, ולבחון את הסיכון להלבנת הון, או, למימון טרור.

הצו קובע חובה לזהות לקוח[3], לפי תעודה[4] לפי הכללים, בטופס הכרת לקוח[5] שימולא על ידי הלקוח[6] ויכלול פרטי זיהוי, עיסוק, או, עיסוקיו, מטרת השירות העסקי, מקור הכספים שעמם מבוצע השירות העסקי.

בחינת הסיכון תיעשה בשים לב למידע או הסבר לגבי הסיכון[7] בין היתר לגבי לקוח מהרשימה, או לקוח שהוא איש ציבור זר, לקוח ממדינות שיש לגביהן הסתייגות לגבי עמידה בהנחיות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור[8], לגבי לקוח המבצע שירות עסקי בלא הסבר, או, הגיון עסקי, מבצע פעילות במזומנים בסכומים גדולים בלא הסבר, או, הגיון עסקי.

שירות עסקי – כל אחת מהפעולות להלן: קנייה, מכירה, או, חכירת לדורות של נדל"ן, קנייה או מכירה של עסק, ניהול עסקי הלקוח[9], קבלה, החזקה, או, העברת כספים לצורך הקמה או ניהול של תאגיד, או, הקמה או ניהול של תאגיד, עסק, או, נאמנות לאחר, בירור לעניין איש ציבור זר למעט שירות לטובת המדינה או למשרד ממשלתי, או, שירות בפיקוח בית משפט.

הצו קובע כללים לניהול רישומים ושמירתם לתקופה של חמש שנים לפחות לאחר מתן השירות העסקי.

הצו קובע כי בעת הפרת הצו יפתח הליך משמעתי נגד נותן השירות העסקי.

מטרת התיקון להקטין את הסיכוי שנותן השירות העסקי יהפוך לכלי לביצוע עבירות הלבנת הון ומימון טרור.

 

בברכת שנה טובה,

 

 

במידה והינך מעוניין לא להימנות על התפוצה נא לחץ כאן.

If you would like to be removed from the list please click here

[1] חוק איסור הלבנת הון (תיקון 13) התשע"ה 2014, ותיקון חוק איסור מימון מס' 5 (להלן- התיקון).  וצו איסור הלבנת הון (חובת זיהוי, ניהול רישומים של נותן שירות עסקי למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ה-2014, התקבל ביום 2 בדצמבר 2014 (להלן- הצו).

[2] רשימה מרוכזת של ארגוני טרור ופעילי טרור באתר האינטרנט. בדיקת עדכון הרשימה כל שישה חודשים לגבי כל הלקוחות המקבלים ממנו שירות עסקי.

[3] חדש. לגבי לקוח חוזר – במקרים מסוימים. פנים אל פנים או באמצעות טכנולוגיה של שיחת וידאו בשים לב לשינויים טכנולוגיים.

[4] תעודת זהות, או, תעודת עולה, רישיון נהיגה, או, דרכון, או, תעודת מסע, או, תעודת רישום.

[5] כפי שנקבע בתוספת הראשונה לצו. ולגבי מוסד ציבורי כפי שנקבע בתוספת השלישית.

[6] או על ידי בעל שליטה בתאגיד יכלול פרטים לגבי זהות מקבל השירות אם אחר, או הצהרה אם הנהנה בלתי ידוע.

[7] כמפורט בתוספת הרביעית

[8] כמפורט בתוספת השנייה.

[9] ובהם ניהול ניירות ערך, נדל"ן וכן ניהול לקוחות של לקוח בתאגיד בנקאי או בחבר בורסה, במנהל תיקים, חברת ביטוח, וסוכן ביטוח, חברה מנהלת של קופות גמל או בנק הדואר, או גוף שהוקם בחיקוק, או, הקדש.

מצאתם את התוכן שימושי ו/או מעניין. שתפו.